Iemesli, kādēļ kafijai ir pozitīva ietekme uz tavu veselību

Izrādās, tava ikdienas kafijas tase spēj daudz vairāk nekā tikai pamodināt agros rītos un uzmundrināt vēlos vakaros. Par šī dzēriena ietekmi uz veselību viedokļi dalās, jo ir tādi, kuri piesauc antioksidantu aktivitāti un smadzeņu darbības uzlabošanu, kamēr citi brīdina par iespējamu bezmiegu, gremošanas sistēmas traucējumiem un paaugstinātu sirds ritmu/asinsspiedienu.

Pēdējie zinātnieku atklājumi nes labas ziņas visiem kafijas mīļotājiem. Šeit būs vairāki veselīgi iemesli, kāpēc šis teju maģiskais dzēriens ir veselīgs, neatkarīgi no tā, kādi piederumi un ierīces tiek izmantotas gatavošanā – kafijas automāti, filtru aparāti, kafijas preses vai pat klasiskās krūzītes.

Kafija ir potenciālais veselīgo antioksidantu avots. Kā izrādās, kafijā ir vairāk antioksidantu nekā zaļajā tējā un kakao. Zinātnieki ir noteikuši aptuveni 1000 antioksidantu neapstrādātās kafijas pupiņās, bet grauzdēšanas procesā veidojas vēl vairāki to simti.

Antioksidanti cīnās ar iekaisumu, kas rada dažādas hroniskās slimības, piemēram, artrītu, aterosklerozi un dažādu veidu vēzi. Antioksidanti arī neitralizē brīvos radikāļus, kas ir daļa no ikdienas metaboliskajām funkcijām, tajā pašā laikā radot stresu. Vienkārši runājot, antioksidanti palīdz mums uzturēt labu veselību, aizsargājot šūnas no bojājumiem.

Kofeīns uzlabo īstermiņa atmiņu
. Kad eksperimenta brīvprātīgo dalībnieku grupā katrs cilvēks saņēma 100 mg kofeīna devu (tikpat satur viena tase kafijas) un veica atmiņas pārbaudes uzdevumus, kamēr Austrijas pētnieki veica magnētisko rezonansi. Tika atklāta smadzeņu aktivitāte, no kā varēja secināt, ka kofeīna ietekmē atmiņa un reakcijas spējas bija uzlabojušās.

Kofeīns ietekmē noteiktas smadzeņu daļas, kas atbild par atmiņu un koncentrēšanos, uzlabojot tieši īstermiņa atmiņu. Tiesa gan, nav skaidrs, cik ilgi šis efekts darbojas, un vai tas dažādiem cilvēkiem atšķiras.

Kafija var pasargāt no apziņas traucējumiem. Papildus atmiņas uzlabošanai, regulāra kafijas patērēšana var palīdzēt arī novērst apziņas traucējumu rašanos, kas ir cieši saistīta ar Alcheimera slimību. Somijā veiktā pētījumā atklāts, ka, dienā izdzerot 3 – 5 tases kafijas, Alcheimera un demences risks vecumdienās samazinās par 65% procentiem.

Ir dažas teorijas par to, kā kafija var palīdzēt pasargāt no kognitīviem traucējumiem. Tiesa gan, to patiesums nav 100% pierādīts.

Kafija pozitīvi iedarbojas uz sirdi. Dānijā veikts pētījums, kurā analizēti dati no vairāk nekā 37 tūkstošiem cilvēki 13 gadu laikā. Atklāts, ka kafijas baudītājiem, kas ikdienā patērē vidēji 2 līdz 4 tases kafijas, ir par 20% zemāks sirds slimību risks nekā tiem, kuri kafiju lieto ļoti daudz vai nemaz.

Ir daži pierādījumi, ka kafija spēj stiprināt sirds veselību, aizsargājot pret sirds bojājumiem, kurus izraisa iekaisums.

Kafija var palīdzēt savaldīt noteiktus vēža veidus.
Vīrieši, kuru dzer kafiju, ir pakļauti zemākam agresīva prostatas vēža riskam. Hārvardas Sabiedriskās Veselības skolas pētījums ierosina, ka 4 vai vairāk kafijas tašu lietošana diena par 25% samazina endometriskā vēža rašanos sievietēm. Tāpat ir zinātnieki, kuri atraduši saistību staro regulāru kafijas lietošanu un zemākiem aknu un krūts vēža rādītājiem.

Kafija var samazināt iespēju saslimt ar 2. tipa cukura diabētu.
2009.gadā veiktā pētījumā atklāts, ka risks saslimt ar diabētu samazinās pat 7%, ja katru dienu tiek izdzerta tase kafijas. Arī iepriekšējie pētījumi rāda, ka kafijas mīļotājiem ir pat par 50% zemāks risks saslimt ar diabētu nekā tiem, kuri kafiju dzer maz vai nemaz. Zinātnieki tic, ka kafija ļauj izvairīties no diabēta vairākos veidos: 1) palīdzot ķermenim izmantot insulīnu un aizsargājot šūnas, kas rada insulīnu un regulējot cukura līmeni asinīs, 2) aizsargājot audus no bojājumiem, 3) cīnoties ar iekaisumiem.

Tavām aknām patīk kafija.
Tā ir taisnība – papildus aknu vēža riska samazināšanai, kafijas patērēšana samazina risku saslimt ar aknu cirozi. Zinātnieki atklājuši apgriezto attiecību starp kafijas patēriņu un aknu enzīmiem. Paaugstināts enzīmu skaits parasti norāda uz iekaisumu. Jo vairāk cilvēks dzer kafiju, jo zemāks ir enzīmu skaits.

Nu tu redzi, cik daudz laba mums patiesībā spēj darīt tik ikdienišķs dzēriens – kafija. Ja vēlies savā mājoklī, birojā vai kur citur izbaudīt restorāna cienīgu kafiju, izvēlies kādu no interneta veikalā 220.lv pieejamajiem kafijas automātiem – visām gaumēm un iespējām!


Reklāmraksti