Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Vai ziņu rakstīšana pie stūres palielina automašīnu negadījumu skaitu?

Mūsdienās dažādu tehnisko ierīču izmantošana kļuvusi par neatņemamu ikdienas daļu – un ne velti, jo viedtālruņu sniegtās iespējas ir neizmērojamas. Mobilajās ierīcēs centrējas visa ikdienā nepieciešamā informācija, jo programmu daudzveidība ļauj tā sniegtās iespējas individuāli piemērot ikkatra lietotāja vajadzībām. Nenovēršami viedtālruņi daudz biežāk tiek izmantoti arī autovadītāju vidū. Sākot ar atbildēšanu uz telefona zvaniem, ziņām un e-pastiem un beidzot ar sociālo tīklu caurskatīšanu, īsinot laiku, kas pavadāms, apstājoties pie sarkanās gaismas. Tomēr līdz ar aktīvāku tehnoloģiju izmantošanu pie stūres aktualizējies jautājums par ceļu satiksmes dalībnieku drošību. Lai noskaidrotu mobilo telefonu lietošanas paradumus autovadītāju vidū, 2015. gada nogalē tika publicēti aptaujas rezultāti, kas parāda pārsteidzošus datus par tehnoloģiju lietošanu, vadot transportlīdzekli. Apkopotie dati parāda, ka 31% autovadītāju regulāri lasa īsziņas un saņemtās vēstis tādās ziņu apmaiņas lietotnēs kā "WhatsApp" un "Viber", bet 22,3% paši raksta ziņas, vadot automašīnu. Mazāk izplatīta ir e-pastu lasīšana un rakstīšana pie stūres, taču arī to regulāri dara attiecīgi 7,7% un 4,2% aptaujāto. Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 25. panta otrās pirmās daļas 2. punktu, transportlīdzekļa vadītājam ir aizliegts lietot piezīmjdatorus, planšetdatorus un viedierīces, ja transportlīdzeklis atrodas kustībā (iepriekš transportlīdzekļu vadītāji pie stūres nedrīkstēja runāt pa telefonu, ņemot rokā tālruņa klausuli, kā arī atvērt apturēta transportlīdzekļa durvis, ja tas apdraud satiksmes drošību). Šāds normatīvais regulējums ir spēkā jau kopš 2016. gada 1. janvāra, un ne velti. Ikkatram ceļu satiksmes dalībniekam būtiski ir ievērot drošības noteikumus, lai izvairītos no avārijas situācijām. Ļoti būtisks priekšnoteikums drošai transporta vadīšanai ir nedalītas uzmanības pievēršana ceļam. Viedtālruņu izmantošana transporta vadīšanas laikā būtiski novērš uzmanību no ceļa, jo pat īsas ziņas uzrakstīšanai vairākus metrus nākas braukt, neredzot ceļu. Tas var novest pie gājēja nepamanīšanas, ietriekšanās priekšā braucošā mašīnā, nobraukšanas no ceļa vai citām bīstamām situācijām. Tāpat īsziņu vai e-pastu rakstīšana pie stūres samazina kontroles spējas pār automašīnu, jo vadīt nākas tikai ar vienas rokas palīdzību. Lai gan īpaši riskanti tas ir vēl nepieredzējušiem autovadītājiem, tomēr arī tie, kuri pie stūres aizvadījuši jau daudzus gadus, transportlīdzekli ārkārtas situācijā var nenovaldīt. Ņemot vērā pastāvošos riskus autovadītāju bezatbildīgās rīcības dēļ, ir sevišķi būtiski laikus parūpēties par savu drošību uz ceļa. Ceļu satiksmes noteikumu ievērošana ir obligāts priekšnoteikums sevis pasargāšanai no nelaimes gadījumiem. Tomēr ne vienmēr no avārijas situācijām ir iespējams izvairīties, tādēļ ārkārtīgi būtiski ir laikus apdrošināt savu transportlīdzekli, nodrošinoties pret citu satiksmes dalībnieku bezatbildību.


OCTA ir sauszemes transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana. OCTA polise paredz transportlīdzekļa īpašnieka vai tiesīga lietotāja civiltiesisko atbildību par ceļu satiksmes negadījumā nodarītajiem zaudējumiem trešajai personai. Tas nozīmē, ka OCTA atlīdzina zaudējumus, ja transportlīdzekļa vadītājam gadījies tos radīt apkārtējiem cilvēkiem vai to mantai. OCTA apdrošināšanas polise ir obligāta visiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Tās mērķis ir pasargāt satiksmes negadījumā cietušās trešās personas mantu.


Obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas līgums ir nepieciešams ikvienam sauszemes transportlīdzekļa īpašniekam vai tās pilnvarotajiem, tiesīgajiem lietotājiem. Apdrošināšanas līgumu veidi Latvijā ir dažādi. Viens no līguma veidiem ir Standartlīgums, kur iespējamais transporta līdzekļa apdrošināšanas periods - 3, 6, 9 vai 12 mēneši. Robežapdrošināšanas līguma iespējamais apdrošināšanas periods no 1 mēneša līdz 1 gadam. Zaļā karte nozīmē, ka iespējamais apdrošināšanas periods - 15 dienas, 1 līdz 12 mēneši.


Apdrošināšanas polises cenu jeb apdrošināšanas prēmijas apmēru nosaka apdrošināšanas sabiedrība, vadoties no transportlīdzekļa veida, pilnas masas, transportlīdzekļa reģistrācijas vietas, mērķa, kādam tiek izmantots transportlīdzeklis un ekspluatācijas apstākļiem, polises darbības termiņa, bonus-malus klases autovadītājam un citiem risku ietekmējošiem faktoriem. Bonus-Malus veidojas no ceļu satiksmes negadījumu statistikas – jo ilgāka ir autovadītāja pieredze un jo mazāka sodāmība, jo lielākas atlaides OCTA polisei. Atrast izdevīgāko OCTA polises izsniedzēju starp daudzajiem apdrošināšanas sabiedrību piedāvātajiem variantiem ātri un ērti iespējams, izmantojot portālā Gudriem.lv pieejamo OCTA kalkulatoru. Šādi vien dažu sekunžu laikā iespējams salīdzināt auto apdrošināšanas polišu cenas un izvēlēties lētāko. Portāla apmeklētājiem šī iespēja pieejama portāla Gudriem.lv sadaļas “OCTA” apakšsadaļā “SALĪDZINĀT”. Portāls Gudriem.lv saviem lietotājiem nodrošina jaunu apdrošināšanas pakalpojumu servisu - iespēju aizpildīt polises pieteikumu tūlīt pēc aprēķina veikšanas, un uzreiz noformēt polises iegādi. Sev piemērotāko polises risinājumu izvēlēties iespējams Gudriem.lv / "OCTA" apakšsadaļā "PIRKT" – pirkumu noformēt iespējams vien dažu minūšu laikā. Pēc pirkuma veikšanas polise tiks nosūtīta PDF. formātā uz norādīto e-pasta adresi. Polises iegāde portālā Gudriem.lv tiek nodrošināta sadarbībā ar apdrošināšanas brokeru sabiedrību SIA IIZI, kuram ir izdevīgākie ilgtermiņa līgumi ar apdrošināšanas sabiedrībām Latvijā. OCTA polises ir spēkā visās 27 Eiropas Savienības dalībvalstīs, kā arī Šveicē, Lihtenšteinā, Norvēģijā un Islandē.

Reklāmraksti