Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Piecas biežāk pieļautās kļūdas, iepērkoties internetā

Ar mērķi sekmēt Latvijas iedzīvotāju interneta lietošanas pratību, interneta veikals 220.lv Vispasaules Drošāka interneta dienā aicina pievērst uzmanību un turpmāk izvairīties no tipiskākajām kļūdām, kādas tiek pieļautas, iepērkoties on-line vidē. Izplatītāko kļūdu vidū ir nepārbaudītu interneta vietņu un nedrošu mobilo ierīču izmantošana.

5 biežāk pieļautās kļūdas, iepērkoties tiešsaistē:

#1 Pircējs nepārbauda, vai interneta lietotne ir droša
Interneta platformās, kurās plānojat atstāt savus personas datus, būtisks ir tā saucamais lapas datu pārraides un drošības protokols. Ja lapa sākas ar https:// vai tai ir ikona atslēgas formā, tas nozīmē, ka tiek izmantots drošības sertifikāts, kas šifrē datus un to tālāka izmantošana nav iespējama. Uzklikšķinot uz slēdzenes ikonas, iespējams redzēt informāciju par lietotnes drošības sertifikātiem.

#2 Droša un ar savu unikālo paroli – tikai viena mobilā ierīce

Interneta lietotājiem ir jāmaina sava attieksme pret mobilo telefonu vai planšeti kā no datora atšķirīgāku ierīci. Uz visām mobilajām ierīcēm attiecas vieni un to paši drošības un aizsardzības pasākumi, kas nozīmē spēcīgas un drošas paroles (nevis “123123”), regulāri sistēmas un drošības atjauninājumi, antivīrusu instalēšana ierīču aizsardzībai. Jāņem vērā, ka ļaundari izmanto “tukšos caurumus” un, ja viena no ierīcēm, kura tiek izmantota pirkumiem interneta vidē, netiek atbilstoši aizsargāta, tai arī ir potenciāli lielāks risks.

#3 Pārgalvīga datu nodošana trešajām pusēm
Ir jābūt iemeslam, kāpēc personu dati tiek nodoti trešajām personām, līdz ar to jāseko līdzi, kādos brīžos un kādam mērķim tiek sniegta sensitīva informācija. Jo īpaši uzmanīgam ir jābūt, redzot paziņojumus, ka tālākas darbības lietotnē iespējamas vien tad, ja tiek iesniegta bankas informācija. Ļoti bieži šī metode tiek izmantota arī tad, ja potenciālais upuris ir uzrunāts ar mērķi lūgt finansiālu palīdzību. Tas ir tipisks t.s. pikšķerēšanas gadījums, kuram nekādā gadījumā nevajag atsaukties.

#4 Iepērkas “vienas akcijas” interneta veikalā
Diemžēl ļaundari izmanto pircēju lētticību, ar skaļām reklāmām piesaistot uzmanību viltus un nedrošām interneta lietotnēm. Vēl šī gada sākumā Latvijā vairāki pircēji tika apkrāpti, pasūtot preci internetā un veicot priekšapmaksu, bet preci tā arī nesaņemot. Ja tiek izdarīts pirkums jaunā interneta vietnē, rekomendējoši ir veikt piesardzības pasākumus, piemēram, novērtēt izmantoto drošības sertifikātu, ievākt atsauksmes par interneta veikalu, izpētīt pamata datus par kompāniju (vai ir kontaktinformācija, kāda ir preces atgriešanas politika un tml.).

#5 Nezina savas tiesības
Būtiski ir ņemt vērā, ka Patērētāju tiesību aizsardzības likums paredz internetā iegādātu preci atgriezt 14 dienu laikā, nepaskaidrojot preces atgriešanas iemeslu. Ja izvēlētā interneta lietotne to neievēro, tās darbību nevar uzskatīt par drošu un tā ir pretrunā ar Latvijas likumdošanu.

Latvijā un pasaulē