Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Analfabēta cienīgs teksts 6

Aizkraukles poliklīnikā atradu pacientiem domātu informācijas lapu, kurā izklāstīta medicīnas iestādes darbība un iespējamie pakalpojumi. Ideja apsveicama, bet...

Ja tas būtu 1. aprīlis, varētu padomāt, ka slimnīcas vadība vairo C vitamīna daudzumu pacientu organismos, taču šis datums jau sen garām. Arī informācijas saturs ir pavisam nopietns, un humors te neiederas.
Lapā izklāstīti  Aizkraukles slimnīcas piedāvātie pakalpojumi. Viss jau būtu labi, ja vien autors būtu padomājis par teksta kvalitāti. Jo tālāk lasu, jo arvien vairāk mani pārņem sašutums — kā tā var? Tekstam vajadzētu būt saprotamam jebkuram cilvēkam, bet katru,  kuram ir kaut minimālas gramatikas zināšanas, kaitinās aplamais pieturzīmju lietojums. Nav runa par sarežģītām teikumu konstrukcijām, bet gan par elementārām lietām, kuras māca jau pamatskolā. Liekas, ka šur tur komats ir ielikts līdz ar jaunu elpas vilcienu.  Vairākus teikumus, šķiet, ir rakstījis sākumskolas skolēns, nevis pieaudzis izglītots cilvēks. Vārda “apmaksāt” vietā daudzviet lietots “pamaksāt”.  
Lai visu saprastu, ir jāņem talkā pat svešvārdu vārdnīca vai medicīnas enciklopēdija.  Diez vai  cilvēki, kas nav saistīti ar medicīnu, sapratīs, ko nozīmē “kompresijas terapija”, “konvencionālas operācijas”, “medicīniskas indikācijas” un citi termini. To taču var pateikt vienkāršāk vai paskaidrot.
Ilgi jālasa un jādomā, kā saprast  “Diemžēl valsts finansējums stacionāram šogad ir tikai pacientam par 8 gultas dienām vienlaicīgi tikai 50 pacientiem. Līdz ar to ilgāka ārstēšanās stacionārā ir apgrūtināta.”
Aizkraukles slimnīcas vārdā iedzīvotājus informējusi valdes priekšsēdētāja Alīda Vāne.
Iespējams, daudzi domās: laikā, kad visā pasaulē pasliktinājusies ekonomiskā situācija, notiek terora akti, dabas katastrofas un citas globālas lietas, es te par tādiem sīkumiem “kasos”. Piekrītu, var “neredzēt” punktus virsraksta un apakšvirsraksta beigās, liekus vai vispār neieliktus komatus, nevajadzīgus lielos sākumburtus  dažiem vārdiem,   domuzīmju vietā defises, neievērotas atstarpes utt.
Tomēr slimnīca ir oficiāla iestāde, nevis kaut kāds kaktu kantoris. Slimnīcā strādā cilvēki, kas pieder sabiedrības izglītotākajai  un inteliģentākajai daļai — ārsti. Valoda   liecina par mūsu kultūru. Vārds (dokuments) ir cilvēka (tātad — iestādes) vizītkarte. Vārdi, ko rak-stām dokumentos, palīdz mums kārtot lietas, lai mūs saprastu un lai par mums rastos labs iespaids.  Bet, ja visi dokumenti ir noformēti kā šajā informācijas lapelē (piedodiet, bet citādi to nosaukt nevaru), tad tas neko labu neliecina ne par uzņēmuma vadītāju, ne arī darbinieku, kurš šos dokumentus veido.  Ir taču dažādas rokasgrāmatas, ir arī cilvēki, kuri zina  gramatiku un kuriem var palūgt  tekstu izlasīt un izlabot.
Mana paziņa, kura pirms daudziem gadiem ieguva latviešu valodas skolotājas kvalifikāciju, izlasījusi slimnīcas informāciju, sacīja: “Ļoti skumji, ka tā kropļo mūsu valodu.”
Atceros, reiz pieteicos sekretāres amatam kādā uzņēmumā. Kad ierados uz darba interviju, uzņēmuma vadītājs vispirms jautāja, vai es protu rakstīt, t. i., vai protu gramatiski pareizi  izveidot tekstu, un tūdaļ pat lika uzrakstīt atbildi kādam sadarbības uzņēmumam. Ja dokuments bija uzrakstīts pareizi, darba interviju turpināja.
Kurš gan cits, ja ne mēs, latvieši, saglabāsim savu valodu? Ja mēs paši nevērīgi pret to izturamies, tad nav ko gaidīt, ka to cienīs cittautieši.

Komentāri 6

Izskatās, ka avīzes vadībai vairs nav par ko rakstīt. Žēl.

pirms 9 gadiem, 2010.05.13 23:29

Bebrs

rakstīšanas iemesli aptrūkās pirms vairākiem gadiem... vai vispār nav bijuši. Nevar taču aprakstīt "lietas" par kurām tiešām būtu interese... jo tad iespējams šos ātri aizklapētu ciet :)

pirms 9 gadiem, 2010.05.14 00:35

Mare

Varbūt arī nav ko rakstīt, bet tā var domāt tie, kam nav saskares ar poliklīniku. Patiešām, informācijas lapas vajadzētu rakstīt visiem saprotamā, gramatiskā valodā, nevis nodarboties ar reklāmām. Es arī esmu strādājusi tādā iestādē, kur katru uzrakstīto vārdiņu vairākas reizes pārlasīju pirms sūtīšanas.

pirms 9 gadiem, 2010.05.14 06:18

Elfa

Skrīveru stacijā pusgads pagāja, līdz spēja noņemt garumzīmi no Pasāžieru vilciena.

pirms 9 gadiem, 2010.05.14 11:58

Kukū

Jā Staburagam laikam tiešām nav sensāciju, ja visus mūsu poliklīnikas un slimnīcas darbiniekus var nosaukt par analfabētiem. Un zinam jau, ka neatvainosies, ka tikai apdi...

pirms 9 gadiem, 2010.05.14 17:08

VISIEM

Pilniigi piekriitu Marei.Polikliinika ir iestaade.Taatad arii visai informaacijai pie polikliinikas sienaam ir jaabuut apmekleetaajiem saprotamaa,gramatiski pareizaa valoda uzrakstiitai.Tad arii nevajadzees Staburagaa ievietot "moderni"uzrakstiitos dokumentus un fragmentus no tiem.Nevajag izlikties vienam otram,ka viss ir kaartiibaa.Reizeem tiesaam kaitina aplamie uzraksti ne tikai polikliinikaa.Sajaa sakaraa arii Vaanes kundze vareetu dot savu skaidrojumu par savu darbinieku kompetenci veidojot izzinas materiaalus.

pirms 9 gadiem, 2010.05.17 08:09

Lietotāju raksti