Meklē varonības formulu

Aizkraukles novada vidusskolā  notika starpnovadu skolu pasākums 9. klases skolēniem “Varonība vakar un šodien”. Tajā piedalījās 30 skolēni no Aiz­kraukles novada vidusskolas, Daudzeses, Sunākstes un Seces pamatskolas.

“Janvārī mēs atzīmējām strēlnieku kauju gadadienu un barikāžu atceres laiku, tāpēc pasākums tika saistīts ar varonību,” stāsta Aizkraukles novada vidusskolas vēstures skolotāja un pasākuma iniciatore Līga Graznoviča.

Tomēr tas nebija parasts vēstures atceres pasākums. Tas tika organizēts, gatavojoties  kompetenču pieejas ieviešanai vispārējā izglītībā, vienu tēmu skatot caur dažādu mācību priekšmetu prizmu, izmēģinot, kā jaunā pieeja varētu darboties praktiski.

Vispirms par savu pieredzi un varonības izpratni stāstīja Saeimas deputāts, ģenerālis Juris Vectirāns, viņš atcerējās barikāžu laiku, toreizējo politisko situāciju, dalījās atmiņās, kā 1991. gadā arestējis toreizējo Latvijas komunistiskās partijas pirmo sekretāru Alfrēdu Rubiku, kurš tika apsūdzēts apvērsuma organizēšanā. Viņš skolēniem uzdeva jautājumus par karu un Satversmi, un pareizo atbilžu autori saņēma   balvas.

Vēlāk skolēni tika sadalīti četrās grupās, katrā bija dažādu skolu pārstāvji. Viņi darbojās vēstures, literatūras, fizikas un ķīmijas stacijās. “Vienojošais visās stacijās bija varonības tēma. Vēsturē stāstīju par holokaustu, pārrunājām ebreju glābšanu, kuru veica cilvēki, riskējot ar savu dzīvību. Mēģinājām atbildēt, ko no vēstures var mācīties un vai cilvēki to dara,” stāsta Līga Graznoviča. “Literatūras stacijā skolēni kopā ar skolotāju Lolitu Ondzuli analizēja daiļdarbu “Mūžības skartie” un “Svina garša” fragmentus. Par varonību tika runāts arī fizikas un ķīmijas stacijās, kuras vadīja fizikas skolotāja Ludmila Belogrudova un ķīmijas skolotāja Daile Veinšteina. Visu izplānojām tā, lai runātais stacijās neatkārtotos.”

Visas skolēnu grupas katrā stacijā pavadīja 35 minūtes. “Fizikas stacijā veicām vairākus eksperimentus, kas sasaucās ar barikādēm, aizstāvību, varonību. Piemēram, garā pannā ar ūdeni no papīra bija jāizveido kuģīši — jūras flote. Ar lineālu berzējot gar matiem, skolēniem vajadzēja radīt elektrostatisko pievilkšanās spēku un ar to, nepieskaroties kuģīšiem, regati dabūt līdz finišam. Citā uzdevumā ar ballistiskajām pistolēm vajadzēja mainīt leņķi pret horizontu, kurā jāizšauj metāla lodīte, un jācenšas trāpīt mērķī. Man ļoti palīdzēja 8. klases skolēni, fizikas eksperimentālās darbnīcas dalībnieki, kuri vadīja šos eksperimentus, skaidroja noteikumus, pierakstīja rezultātus, paldies viņiem!” stāsta fizikas skolotāja Ludmila Belogrudova.

Pēc tam skolēni sagatavoja prezentāciju, cenšoties atbildēt uz jautājumu, kāda ir varonības formula. Viņi varonību saistīja ar atbildību un drosmi, arī ikdienā katrs var būt varonis, pārvarot dažādas grūtības.

“Skolēni par šādi organizētu mācību procesu bija sajūsmā — viņi sacīja, ka tā labprāt mācītos katru dienu. Kā praktiski norisināsies kompetenču mācīšana vispārējā izglītībā, pašlaik nav zināms, bet ir skaidrs tas, ka skolotājiem nebūs viegli, jo vajadzēs daudz laika un materiālu, lai interesanti sagatavotu stundas un skolēni tajās varētu darboties praktiski,” domā Līga Graznoviča.

Katrs skolēns noslēgumā saņēma mākslinieka Jura Cepures gatavotās koka piemiņas zīmes ar Lāčplēša attēlu.   


Foto: no skolas arhīva

Aizkraukles novadā