Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Kā ar minimāliem līdzekļiem samaksāt par visu ikdienā nepieciešamo?

Lai iemācītos prasmīgi rīkoties ar naudu, nepieciešams laiks un mērķtiecība. Turklāt ir iespējams iemācīties kontrolēt savu finansiālo situāciju pat tad, ja jāiekļaujas nelielā budžetā. Ja sekosiet šiem soļiem, iemācīsieties, kā plāno savu budžetu jebkurā situācijā.

1. Izvērtējiet, kāda ir Jūsu finansiālā situācija.
Ja Jums regulāri pietrūkst līdzekļu, lai iztiktu līdz algas dienai, viens no iespējamiem iemesliem varētu būt tas, ka tērējat vairāk, nekā nopelnāt. Lai ieviestu līdzsvaru starp šiem diviem elementiem, vispirms jānovērtē, kāds ir ienākumu un izmaksu apjoms. Tas palīdzēs izveidot izpildāmu budžeta plānu.

2. Sakārtojiet izmaksas kategorijās.
Lai to būtu vieglāk izdarīt, pēdējā mēneša vai divu laikā sakrājiet visus pirkumu čekus. Pēc tam izveidojiet sarakstu ar visiem izdevumiem, kas šajā laikā bijuši, un sašķirojiet tos pa vairākām kategorijām, piemēram, pārtika, automašīna, patēriņa kredīts, mājokļa īre, komunālie maksājumi, apģērbi un izklaide. Tad varēsiet skaidri redzēt, kurām kategorijām tērējat visvairāk naudas, kā rezultātā būs iespējams izveidot savu izdevumu hierarhiju, augšpusē liekot svarīgākās izmaksas, kuras nav iespējams atlikt, savukārt piramīdas lejasdaļā var atrasties izklaide un citi izdevumi, bet kuriem var iztikt.

3. Nosakiet problemātiskās izdevumu sfēras.
Prātīgi būtu pierakstīt savus naudas tērēšanas paradumus. Vai ir kādi īpaši veikali, kuros iepērkaties? Vai Jums patīk iegādāties kafiju ārpus mājas? Iespējams, ir kādas citas izmaksas, no kurām šajā gadījumā iespējams atteikties?

4. Samaziniet izdevumus.
Atrodiet veidu, kā “apgriezt” savas izmaksas. Pirmkārt, vajadzētu sākt ar tām precēm un pakalpojumiem, kurus iegādājaties nevis vajadzību, bet vēlmju dēļ. Lai arī, protams, ir svarīgi atvēlēt kādu naudas summu saviem personīgajiem izdevumiem un izklaidei, taču, ja nonākat situācijā, kad pieejamais budžets ir minimāls, šajā brīdī visas šāda veida izmaksas diemžēl ir jāaizmirst līdz brīdim, kad Jūsu finansiālā situācija atkal būs stabilizējusies. Atcerieties, ka spēja atgūt kontroli pār savu naudu slēpjas prasmē dzīvot pieticīgi, ja tas ir nepieciešams!

5. Esiet taupīgi.
Kad cenšaties “savilkt galus”, taupībai ir jābūt Jūsu sabiedrotajam. Centieties izmantot pēc iespējas gudrāk tos līdzekļus, kas Jums ir pieejami. Jūs varat gatavot maltīti mājās vairākām dienām. Tā vietā, lai dotos darba laikā ēst uz kafejnīcu, sāciet gatavot ēdienu mājās un ņemt līdzi. Tas ievērojami samazinās izmaksas.

Darīt paši. Viens no veidiem, kā izvairīties no izdevumiem, ir censties paveikt dažādus uzdevumus pašu spēkiem, piemēram, iemācīties, kā paveikt vienkāršākos auto apkopes darbus, mājokļa remontdarbus un citus uzdevumus.

Ietaupīt izdevumus par mājokli – vai Jums ir iespēja vienoties par zemāku īres maksu? Vai varat pārcelties uz lētāku dzīvesvietu?

6. Nosakiet, kas būs Jūsu svarīgākie finanšu mērķi.
Daudzi cilvēki aizdomājas par to, vai viņiem vispirms vajadzētu koncentrēties uz finanšu saistību segšanu. Protams, tas būtu prātīgākais variants, turklāt rēķini vienmēr ir tie, kas, saņemot algu, jāsedz pirmie, un tikai pēc tam var sākt plānot pārējos izdevumus.

7. Izveidojiet budžeta plānu.
Pēc tam, kad esat pārdomājuši un izpildījuši visus iepriekšējos punktus, beidzot varat ķerties pie budžeta plānošanas. Šajā gadījumā jāatceras, ka, lai iekļautos nelielā budžetā, jānoskaidro, kā tie tērēts katrs cents. Veidojot budžetu, ir svarīgi būt reālistiskam, nosakot tādas izmaksas, kuras varat izpildīt. Un, ja arī šobrīd Jums tomēr neatliek līdzekļu izklaidei, atcerieties, ka ir vērts kādu laiku upurēties, lai pēc tam atkal dzīvotu labos apstākļos.

Reklāmraksti