Kas aizstāvēs mājdzīvniekus?

Mākslas veids, kura galvenie žanri ir akrobātika, jāšanas sports, ekvilibristika, žonglēšana, klaunāde, dzīvnieku dresūra, iluzionisms — šāds ir vārda “cirks” skaidrojums. Taču, iespējams, ka drīz vismaz Latvijā no šī skaidrojuma izņemsim divus vārdus — dzīvnieku dresūra.

Vakar Saeima konceptuāli atbalstīja grozījumus Dzīvnieku aizsardzības likumā, kas paredz aizliegt izmantot savvaļas dzīvniekus cirka izrādēs. Iepriekš komisiju līmenī deputāti bija lēmuši pretēji. Grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā paredz aizliegt savvaļas sugu dzīvnieku — gan savvaļā iegūtu, gan nebrīvē audzētu — apmācīšanu un izmantošanu kā atrakciju dzīvniekus cirka izrādēs vai atrakcijās. Šī norma būtu attiecināma gan uz ceļojošajiem cirkiem, kas reģistrēti Eiropas Savienībā un var brīvi pārvietoties tās robežās, gan uz trešo valstu ceļojošajiem cirkiem. Aizliegums neattiecas uz priekšnesumiem, kuros uzstājas mājas vai lauksaimniecības dzīvnieki.

Runājot par cirku, cilvēkus var iedalīt divās kategorijās: tie, kas to nevar ciest, un tie, kam tas patīk. Es piederu pie otrajiem. Uz to, tētim pie rokas pieķērusies, gāju vēl tad, kad skolā nemācījos. Vienmēr cirka izrādēs piedalījās arī dzīvnieki. Jā, es atceros lāčus, kuri brauca ar velosipēdu, atceros pērtiķīšus, kuri tik amizanti žonglēja. Manuprāt, tie cirkam piedeva tādu ka pipariņu zupai. Bet, izrādās, viss nav nemaz tik vienkārši — manī absolūti nekā nebija un arī nav no dzīvnieku aizstāves. Es nesaskatīju viņu pazemošanu un grūto dzīvi. Man patika tas, ko rādīja dzīvnieki, un es ne mirkli nedomāju par viņu mokām, vēl jo vairāk — es pat kādubrīd sapņoju: kad izaugšu liela, noteikti dresēšu pērtiķīti, lai tas mazgā traukus, jo man ļoti nepatika šī nodarbe. Viena no manām mīļākajām filmām bērnībā bija “Svītraino reiss”, kur galvenajā lomā bija tīģeri. Kas zina, vai tādas un līdzīgas vairs varēsim skatīt uz ekrāna, jo  grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā taču paredz aizliegt savvaļas sugu dzīvnieku apmācīšanu un izmantošanu.

Ja dzīvnieki prastu runāt un lasīt, pieļauju iespēju, ka protesta demonstrācijā dotos tā saucamie mājdzīvnieki — kaķi, suņi, kazas, govis. Ar ko suņu dresūras atšķiras no lauvu dresūras? Arī suņu skolā tiek ietekmēti dzīvnieki, lai tie sēž, rej un kož. Nesaprotu, kāpēc pēkšņi dzīvnieki ir jādala. Tas tāpat kā nabagie un bagātie — mājas un savvaļas?

Pēdējos gados ap cirku virmojuši daudzi skandāli, un tā vien liekas, kāds ir ieinteresēts iznīcināt cirku kā daļu no Latvijas kultūras dzīves. Jo cirka ēka ir unikāla pat Eiropas mērogā, un tā atrodas pašā Rīgas sirdī. Un lētticīgie dzīvnieku aizstāvji ir kā instruments, lai realizētu kāda visvarenā netīro spēlīti. Kas uzvarēs? Saeimai par likumprojektu vēl būs jālemj 2. un 3. lasījumā.

Viedokļi