Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Melīgais zirneklis

Kad plašsaziņas līdzekļos parādījās ziņa, ka Rīgas sabiedriskajās vietās izlīmēti plakāti ar uzrakstu “Uzmanību! Indīgi zirnekļi!”, sabiedrības attieksme dalījās — vieni šo vēsti uztvēra ar bažām, jo mūsdienu mainīgajā pasaulē viss ir iespējams, bet daļa vienkārši to ignorēja. Esam jau “pārbaroti” ar šausminošiem ziņu virsrakstiem, kas tomēr izrādās maldi. Turklāt informācijas pirāti ar savu darbošanos jau daudziem uztrenējuši prasmi atlasīt graudus no pelavām. Bažām patiesi nebija pamata, jo visa šī jezga esot bijusi mākslas vārdā!
Atbildību par indīgo zirnekļu plakātu izlīmēšanu Rīgas pilsētas sabiedriskajās vietās uzņēmies mākslinieks Some1, kurš ir viens no autoriem savulaik pretrunīgi vērtētajai  izstādei “Disidents”. Mākslinieks atzīst, ka šī akcija bijusi ievads izstādei, ko atklās rudenī. Tās tematika ir informācija un veids, kā tā ietekmē cilvēku un sabiedrību kopumā.

Pirms pāris gadiem bija līdzīgs gadījums, kad parādījās ziņa par iespējamu krītoša meteorīta radītu krātuvi Mazsalacā, kas vēlāk izrādījās reklāmas triks. Ažiotāža bija sacelta liela, iesaistot glābšanas un citus atbildīgos dienestus. Ieguvums no tā visa gan tik liels nešķita, jo pozitīva pārsteiguma vietā sabiedrībā uzvirmoja dusmas par maldināšanu. Turklāt trača cēlājiem vajadzēja samaksāt iztērēto naudu par dienestu iesaistīšanos. Labums tajā visā bija iespēja praksē mācīties, kā rīkoties šādā kritiskā situācijā, un neticēt visam, ko redzam vai lasām.

Mūsdienās patiesi jābūt ļoti radošam, lai piesaistītu sabiedrības uzmanību, bet vai tas jādara ar meliem un biedēšanu? Vai māksla ir tā, kas attaisno visus līdzekļus? Turklāt laikā, kad plašsaziņas līdzekļos kā sērga virmo viltus ziņas, šis nevarētu būt  efektīvākais reklāmas veids. Ar meliem var gadīties tāpat kā zināmajā latviešu tautas pasakā — kad patiesi vajadzēs palīdzību, neviens neticēs un nenāks. Un sliktākais, ka  melu gūzmā garām var paslīdēt kāda būtiska patiesība.

Platformā “ManaBalss.lv” sākta parakstu vākšana iniciatīvai pret viltus ziņu vietnēm — ar mērķi noteikt bargākus sodus par nepatiesas un maldinošas informācijas apzinātu izplatīšanu. Varbūt tad tīmekļa vietu, kuru saturu lielākoties veido nepatiesa informācija, veidotāji būs vairāk līdzatbildīgi un vairāk domās, ko publicēt. Arī šajā gadījumā par sabiedrības biedēšanu mākslinieks no soda neizbēgs, kas, visticamāk, būs naudas izteik­smē. Vērā ņemams ir kāda iedzīvotāja ietei­kums — sabiedriskā kārtā nokrāsot, piemēram, soliņus pilsētā. Būs gan radoši, gan noderīgi.

Viedokļi