Nekautrēties no lēmuma

Vairs nepārsteidz, ka pašvaldības par varītēm cenšas noturēt mazās lauku skolas. Par to nu paziņojusi Jaunjelgavas pašvaldība, kuras teritorijā ir četras mācību iestādes —   Jaunjelgavas vidusskola, Daudzeses, Seces un Sunākstes pamatskola. Sunākstes pamatskolā ir 34 skolēni. Skolai tuvākā novada izglītības iestāde ir Daudzesē, bet uz to ved zemes seguma ceļš.

Sabiedrībā radies viedoklis, ka uzturēt mazu skolu nav pareizi. Tomēr domāju, ka iestāžu un pašvaldību vadītājiem nebūtu jākautrējas no lēmuma skolas ar mazu skolēnu skaitu saglabāt. Vietvarām jābūt spējīgām argumentēt, kāpēc mazu skolu var atļauties. Taisnība, ka skolu efektivitāti ne vienmēr var mērīt naudas nogrieznī, un labs saimnieks domā ilgtermiņā. Pirmkārt, aizvērtu skolu neatvērsi. Otrkārt, skola ir pagasta sirds. Atstājot bez tās, kādu laiku agonijā raustās arī organisms, bet drīz vien iet bojā arī tas.  Ne viena vien pašvaldība un skolu direktori to atgādina. Zalvē, Pilskalnē dzīvības vairs nav.

Samērā veiksmīgi, cik nu tas iespējams, Kokneses pašvaldība reorganizēja Vecbebru Profesionālo un vispārizglītojošo internātvidusskolu, apvienojoties ar Ogres tehnikumu. Pirms diviem gadiem reorganizēja Pērses pamatskolu par sākumskolu, kurā ir 34 skolēni, 16 pirmsskolas bērni. Dzīvība paliek, kas tiešām ir svarīgi lauku attīstībai. Lai arī mazās skolas uzturēt ir dārgi, būtu ar mieru šo kredītmaksājumu nākotnes vārdā veikt, ja vien vietvaras spētu domāt ilgtermiņā. Ekonomiski attīstītā un perspektīvā novadā, manuprāt, nedraud skolas slēgšana. Visticamāk, tuvākajā nākotnē uzlabosies ģimenes politika. Ja vien lielāks atbalsts ģimenēm, piemēram, būs jau ar otro bērnu, starp citu, arī pašvaldības var atbalstīt ģimenes, es tiešām ticu, ka nākotne ir arī laukiem.

Kaut drīzāk provincē beigtos histērija ap skolu slēgšanu, bet vairāk domātu par izglītības kvalitāti! Piekrītu Pašvaldību savienības viedoklim, ka sabiedrībā ir vēlme veidot uzskatu—  jo lielāka skola, jo labāki rezultāti. Rezultāti ir atkarīgi no pedagogu prasmēm! Un, manuprāt,  ne vienmēr centralizētie eksāmeni norāda, cik zinošs ir skolēns. Katrs audzēknis ir individualitāte, jāapzina un jāpadziļina bērna talanti. Ar “savu lietu” aizrāvies skolēns var aizrakties līdz patiesiem zināšanu dziļumiem, sasniegumos pārsteidzot visus. Par labiem skolotājiem!

Viedokļi