Vieni diskutē, citi jau dara

Viedokļu krustugunīs nokļuvusi ideja 2018./2019. mācību gadā skolās ieviest jaunu mācību — cilvēkdrošību vai tā saukto civilo aizsardzību. Šo ideju atbalstījusi Ministru kabineta komiteja, izveidota darba grupa ar ministriju, dažādu iestāžu un organizāciju pārstāvjiem, kas izstrādās mācību kursa saturu. Valsts izglītības satura centrs, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, Vecāku forums atbalsta šo ideju. Un tas arī skaidrs, jo kursa mērķis ir veidot zināšanu, prasmju un attieksmju kopumu par ikdienā iespējamām bīstamām situācijām, drošas uzvedības principiem, kā arī katastrofām, kas var notikt, īpašu uzmanību pievēršot rīcībai ārkārtas gadījumos. Taču ir vairākas nevalstiskās organizācijas, kuras jau paspējušas skaļi kritizēt šo ideju, uzsverot, ka apgūstamo tēmu loks ir pārāk plašs un sarežģīts un skolā vairāk jārunā par ģimeniskām vērtībām, nevis dzimumu līdztiesību un prostitūcijas ierobežošanu, kas arī minētas jaunās mācības tēmu sarakstā.

Piekrītu, ka, lai runātu par civilās aizsardzības sistēmas uzbūvi, atsevišķs mācību kurss noteikti nav vajadzīgs. Taču ideja kopumā nav peļama, jo viens ir epizodiski rādīt bērnam ar piemēriem, kā uzvesties ielās, un stāstīt mājās, kā rīkoties ārkārtas situācijās, taču pavisam kas cits — mērķtiecīgi informēt un izglītot, jo, runājot par to regulāri un ilgstoši, tas prātā noteikti paliek daudz labāk.
Tomēr — vai šāda mācība skolā jāievieš kā vēl viens mācību priekšmets? Papētot skolēnu stundu sarakstu, līdzās fizikai, ķīmijai, matemātikai, latviešu valodai, divām svešvalodām, Latvijas un pasaules vēsturei var atrast arī psiholoģiju, ētiku, kristīgo mācību, ekonomiku, kulturoloģiju un citus.

Aprunājoties ar skolotājiem un vecākiem, nostiprinājās pārliecība, ka visa tā darba grupa un runāšana ir tikai tāpēc, lai attaisnotu Eiropas struktūrfondu līdzekļu apgūšanu, kas paredzēti izglītības satura reformām Latvijā, jo patiesībā par jaunajā mācību kursā minētajām tēmām skolās runā jau šodien. Tas notiek iknedēļas audzināšanas vai klases stundās, dažādos pasākumos, jo skolās regulāri ierodas glābšanas dienesta, policijas, “Latvijas dzelzceļa” pārstāvji, lai stāstītu par drošību, par rīcību ārkārtas situācijās, rīko mācības. Tikpat labi šīs tēmas var integrēt arī citos priekšmetos, piemēram, sociālajās zinībās, kuras vecākajās klasēs ir pat divas reizes nedēļā. Manuprāt, tas ir tikai lieks laika, naudas un resursu tēriņš lietām, kuras reāli jau veic.

Viedokļi