Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Patēriņa cenas gada laikā pieaugušas par 2,6%

Patēriņa cenas šogad maijā salīdzinājumā ar aprīli Latvijā pieaugušas par 0,5%, bet gada laikā - šogad maijā salīdzinājumā ar 2020.gada maiju - patēriņa cenas palielinājušās par 2,6%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, maijā pieaudzis par 0,1%.


2021.gada maijā, salīdzinot ar aprīli,būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, mājokļa iekārtai, kā arī cenu kritumam ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem.
Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis pieauga par 1,3%. Būtiskākais cenu kāpums bija svaigiem augļiem (+5,9%). Akciju noslēgumu ietekmē dārgāka kļuva mājputnu gaļa (+4,9%), piena produkti (+3,5%), piens (+3,8%), milti un citi graudaugi (+4,6%), siers un biezpiens (+1,7%), jogurts (+4%), augu eļļa (+6,9%), konditorejas izstrādājumi (+1,3%), cūkgaļa (+1,8%) un olīveļļa (+6,1%). Savukārt lētāki bija svaigi dārzeņi (-1,2%). Akciju rezultātā cenas samazinājās arī saldējumam (-3,8%), šokolādei (-2,8%) un sviestam (-3,8%).


Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,6%, ko galvenokārt ietekmēja tabakas izstrādājumu cenu pieaugums vidēji par 1%. Noslēdzoties akcijām, dārgāks bija alus un stiprie alkoholiskie dzērieni.
Mājokļa iekārtas grupā cenas mēneša laikā palielinājās vidēji par 0,6%. Noslēdzoties akcijām, cenas pieauga mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, neelektriskajiem virtuves piederumiem un priekšmetiem.


Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 0,5%. Degviela kļuva dārgāka par 1,1%, tostarp dīzeļdegviela sadārdzinājās par 1,2%, benzīns - par 1%, bet auto gāze - par 0,2%. Cenas pieauga lietotām automašīnām, savukārt lētāki bija pasažieru aviopārvadājumi.


Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva lētāki par 0,6%. Mēneša laikā vidējais cenu līmenis samazinājās personālajiem datoriem un daiļliteratūras grāmatām, savukārt cenas pieauga ziediem.


Restorānu un viesnīcu pakalpojumu vidējais cenu līmenis mēneša laikā pieauga par 1,1%. Viesnīcu pakalpojumiem cenas pieauga par 9,9%. Cenu kāpums bija arī ēdināšanas pakalpojumiem, tostarp vidējais cenu līmenis palielinājās restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem par 0,5%.


Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums mēneša laikā bija elektroenerģijai, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.


Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2021.gada maijā, salīdzinot ar 2020.gada maiju, bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, veselības aprūpei, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, apģērbiem un apaviem.


Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 0,9%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (+17,9%). Cenas pieauga arī augu eļļai (+22%), jogurtam (+9,5%), miltiem un citiem graudaugiem (+8%), maltajai kafijai (+5,8%), kā arī olīveļļai (+22,9%). Dārgāki bija piena produkti (+2,7%), siers un biezpiens (+1,9%), kā arī olas (+3,8%). Savukārt lētāki kļuva svaigi augļi (-8,6%), kā arī gaļa un gaļas izstrādājumi (-2,0%), tostarp mājputnu gaļa (-3,7%), žāvēta, sālīta vai kūpināta gaļa (-2%) un cūkgaļa (-1,5%). Cenas samazinājās šķīstošajai kafijai (-8%), sviestam (-9%), augļu un dārzeņu sulām (-6,9%), saldējumam (-5%), šokolādei (-2,9%), kā arī kartupeļiem (-5,3%).


Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 2%. Dārgāks bija alus, stiprie alkoholiskie dzērieni un vīns. Tabakas izstrādājumiem cenas pieauga vidēji par 1,2%.


Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 2,6%. Apaviem vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 8,4%, bet apģērbiem - par 0,7%.


Veselības aprūpes grupā cenas gada laikā pieauga par 3%. Dārgāki bija zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi, kā arī brilles un kontaktlēcas. Lētāki bija farmaceitiskie produkti, galvenokārt kompensējamie medikamenti.


Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā palielinājās par 11,4%, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 29,5%. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 28,7%, benzīns - par 30,1%, bet auto gāze - par 32,3%. Dārgākas bija lietotas automašīnas, kā arī pasažieru pārvadājumi pa autoceļiem. Savukārt lētāki bija pasažieru aviopārvadājumi, ko turpināja ietekmēt Covid-19 ierobežojumi, un personisko transportlīdzekļu apkope un remonts.


Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 3%. Sadārdzinājās ziedi, grāmatas, televīzijas abonēšanas maksa, laikraksti un žurnāli. Lētāki bija personālie datori.


Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija mājokļa īres maksai, ēdināšanas pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumiem. Savukārt cenu kritums bija siltumenerģijai, autotransportlīdzekļu apdrošināšanai, viesnīcu pakalpojumiem, personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem.

Latvijā un pasaulē