Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Aizkrauklietis Linards Supe dizaina valodu pārliek uz papīra


Aizkrauklietis Linards Supe ir 10. klases skolēns, kura sirdslieta un vaļasprieks ir automašīnu zīmēšana. Viņa darbos metāla rumaki izceļas mākslinieciskā gaismā. Ar rūpību tiek akcentēta katra mašīnas detaļa. Katrs zīmējums prasa laiku, rūpību un dizaina zināšanas, kas raksturīgas patiesam autoentuziastam.


Zīmējums katrā pierakstu kladē

— Skolēniem šobrīd ir grūts laiks. Kā tiec galā ar tālmācību?

— Patiesībā ir grūti. Matemātikai vajag pievērst ļoti lielu uzmanību, savukārt ģeogrāfijā vai ķīmijā atbildes uz sarežģītākiem jautājumiem var rast internetā. Tajā pašā laikā šis ir bijis izaugsmes laiks. Man ir iespēja daudz vairāk pievērsties savai sirdslietai — zīmēšanai.


— Kādi ir pirmsākumi tavām attiecībām ar papīru un zīmuli?

— Zīmēt man patika jau bērnudārznieka vecumā. Kad bija papīrs, tā kaut ko skribelēju. No skolas laikiem nav atrodama neviena piezīmju klade, kurā nebūtu kāda zīmējuma.


— Pamatus apguvi mākslas skolā?

— Nekad neesmu tur spēris kāju, visu, ko protu un zinu, esmu apguvis pašmācībā. Iemācījos zīmēt dažādās tehnikās, to, kā pareizi turēt zīmuli, izstrādāt plānu, pirms lieku roku uz papīra. Nezīmēju brīvi, izplānoju katru soli un darbību, ko grasos veikt.

Zīmēšana ir vaļasprieks. Mākslas skolā jāapgūst programma, tas nozīmē reizēm zīmēt to, ko nevēlies. Tas nav man. Jā, man patīk zīmēt. Zīmēt mašīnas.


14 stundu darba rezultāts

— Zīmē tikai mašīnas?

— Tā ir mana, tā teikt, specializācija, bet varu uzzīmēt arī ko citu. Esmu zīmējis ainavas, dzīvniekus, tomēr nospiedošais pārsvars ir tieši automašīnas. Tagadējie darbi prasīja vairāku gadu pilnveides procesa. Sākumā zīmēju ar grafīta zīmuļiem. Pērn iegādājos alkohola marķierus, kas atšķiras no parastajiem flomāsteriem. Tie palīdz iegūt vairāk dažādāku toņu. Pirmie mēģinājumi ar jauno zīmēšanas aprīkojumu bija drausmīgi. Tagad, kad esmu pilnībā apguvis šo marķieru lietojumu, spēju iegūt daudz labāku zīmējuma efektu, darbi iznāk reālistiskāki.


— Kā izvēlies savus modeļus?

— Zīmēju pēc fotogrāfijas datorā. Izvēlos automašīnu, kas mani saista. Parasti tie ir entuziastu auto — Mitsubishi Lancer Evo, Subaru vai Dodge Viper. Svarīgi atrast un izvēlēties attēlu ar labu un glītu ēnojumu un apgaismojumu. Tad izplānoju zīmējumu un ķeros pie darba. Viens zīmējums uz A4 formāta lapas aizņem astoņas līdz pat 14 stundas. Tas ir ilgs process. Vislielāko gandarījumu man sagādā automašīnas lukturu zīmēšana. Tie automašīnai piešķir to nozīmīgo odziņu, padara bildi labāku.

Zīmēju arī kravas mašīnas un motociklus, bet tie man nesagādā tik lielu prieku. Formas ir līdzīgas, un man nepatīk, ja modeļu starpā nav krasu dizaina atšķirību.


Mākslinieciskā “turbogalva”

— Tu sevi uztver kā mākslinieku?

— Esmu māksliniecisks. Ir brīži, kad pārņem tāda kā nepieciešamība paņemt rokās zīmuli.


— Pēc visa spriežot, tevi aizrauj automašīnas kā tādas?

— Katrā ziņā. Esmu liels fans, daži mani sauktu par “turbogalvu”. Sekoju līdzi dažādiem auto notikumiem un jaunumiem. Man kā entuziastam ir vairāki favorīti — Toy­ota Yaris GR un Dodge Viper. Abi auto savstarpēji ir pretstati. Pirmā ir neliela, kompakta automašīna, Dod­ge Viper ir liels, ar jaudīgu dzinēju un bīstams braucamais.


— Kas ir grūtākais zīmējuma tapšanas procesā?

— Skicēšana un pareizu proporciju izveide. Cīnos, izveidojot pareizas, samērīgas proporcijas. Lai gan auto ir kā kaste, izliekumi un citas nianses katru eksemplāru padara unikālu. Katrai automašīnas markai ir sava dizaina valoda, kas to atšķir no citām markām.

Līdz šim sarežģītākais ir bijis uzzīmēt automašīnu Mazda 787B. Tas bija izaicinoši, bet galarezultātā jūtos ļoti apmierināts ar paveikto, iznāca lieliski!


— Tu pilnībā pārkopē automašīnu uz papīra vai ļauj vaļu arī fantāzijai?

— Lielākoties zīmēju identiski, kā viens pret vienu, citreiz fotogrāfijā mašīna nav tādā krāsā, kā es to vēlētos redzēt, tad veicu korekcijas, lai iznākums atbilstu manām interesēm. Reizēm modificēju, lai radītu iespaidīgāku skatu.


— Kas zīmējumu padara dzīvu?

— Ēnas. Svarīgi atstrādāt krāsu pāreju, izcelt ēnojumu. Dažas foto­grāfijas ir pārāk izgaismotas, man patīk, ja krāsas un apkārtējā ainava izceļ automašīnu.


Piesaista automašīnas dvēsele

— Cilvēki novērtē tavu darbu?

— Jā, tie, kas ir redzējuši manus darbus, izsakās atzinīgi. Zīmējuma fotogrāfija, kas redzama internetā, nelīdzinās oriģinālam. Tās sajūtas, veroties tik detalizēti izstrādātā darbā, ir neaprakstāmas. Tam ir liela pievienotā vērtība. Jūtos novērtēts, esmu saņēmis daudz labu atsauk­smju, cilvēkiem patīk, un viņi dalās ar maniem darbiem sociālajos tīklos. Cilvēkam, kuram viss ir, šāds zīmējums ir lieliska dāvana.


— Orientējies arī tajā, kas slēpjas zem automašīnas motora pārsega?

— Jā, tehniski labi pārzinu. Lai labāk zīmētu, man ir jāpārzina daudzas detaļas, jāspēj saskatīt nianses, kas citiem paliek nepamanītas. Piemēram, daudzi zina, ka BMW markas automašīnām ir raksturīgas divas restītes, to, ka pie aizmugurējiem logiem ir neliels izliekums, kas raksturīgs šīs markas automašīnām, daudzi nezinās. Japāņu dizaina automašīnām dizaina valoda nav tik konsistenta, kā tas ir, piemēram, vācu automašīnām. Vācu ražotāji pieturas pie dizaina normām, tādējādi nostiprinot atpazīstamību.

|

— Profesionālās karjeras izvēli plāno sasaistīt ar vaļasprieku?

— Iespējams. Labprāt kļūtu par automašīnu dizaineri, tam padziļināti jāapgūst aerodinamika un dizaina formas valoda.


— Automašīna ir pārvietošanās līdzeklis. Kā tu uz tām raugies?

— Kamēr vienam tas ir vienkārši braucamais, es redzu ko vairāk. Man kā autoentuziastam mašīna ir izklaides un baudas objekts. Man patīk automašīnas izskats, radītās skaņas, jauda. Tās ir unikālas, katra apveltīta ar savu unikālo dvēseli.


Izaicinājumi pašizaugsmei

— Esi domājis par personālizstādi?

— Krājumos ir vairāk nekā 200 automašīnu zīmējumu. Esmu aizdomājies, ka varētu darbiņus vairāk izrādīt, bet šobrīd nejūtos tik liels mākslinieks, lai rīkotu izstādi. Vēl ir daudz vietas izaugsmei.


— Ko tu šobrīd dari?

— Šobrīd zīmēju 2013. gada Toyota Land Cruiser. Aizkraukles ielās var manīt vairākas šādas automašīnas. Šo automašīnu uzzīmēt nav tik vienkārši. Formas atšķiras, ir citādākas no iepriekšējā auto, ko uzliku uz papīra. Ieplānotais fons arī nebūs viegli realizējams, bet, lai augtu, nepieciešams pārvarēt izaicinājumus.


— Cik liela nozīme ir zīmējuma fonam?

— Manuprāt, ir labi, ja fons ir nedaudz izplūdis. Jo mazāk smalku detaļu būs fonā, jo labāk priekšplānā izcelsies automašīna.

|

— Kas vēl tevi brīvajā laikā aizrauj?

— Daudz interesējos par informācijas tehnoloģijām, videokaršu un procesoru tirgu. Kāda ir situācija cenu tirgū, un kādēļ tāda ir.


Vizītkarte

Vārds, uzvārds: Linards Supe.

Dzimšanas laiks un vieta: 2004. gada 8. septembris, Aizkraukle.

Nodarbošanās: Aizkraukles novada vidusskolas 10. klases skolēns.

Vaļasprieki: zīmēšana.

Horoskopa zīme: Jaunava.

Novadu ziņas