Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Kāda riteņu piedziņa ir vislabākā un piemērotākā tieši Tev?

Lielākā daļa autovadītāju pārzina terminus - priekšējā piedziņa, aizmugures piedziņa, visu ritenu piedziņa, četru riteņu piedziņa, taču retais zina to nozīmi.

Katra no tām darbojas atšķirīgi - atkarībā no tā, kā riteņiem tiek piešķirta jauda. Tātad to priekšrocības atšķiras atkarībā no situācijas.


Pārzinot šo sistēmu darbību un galvenās atšķirības, varēsi izvēlēties labāko piedziņu, kas atbilst tieši Tavām prasībām.


Izpratne par diferenciāli un svara pārnešanu

Lai saprastu dažādas pieejamās riteņu piedziņas sistēmas, vispirms ir jāsaprot divi elementi, kas ietekmē tā funkcionalitāti: diferenciālis un svara pārnešana.


Automobiļu rūpniecībā diferenciālis attiecas uz sistēmu, kas regulē griešanās ātruma izmaiņas un to riteņu vilkmi, kas piesaistīti vienai un tai pašai asij. Visvienkāršāk to saprast, iedomājoties kustību pagriezienā. Riteņiem, kas atrodas pagrieziena ārpusē, jānobrauc lielāks attālums, salīdzinot ar riteņiem iekšpusē, un tāpēc tiem ātrāk jāgriežas, lai panāktu starpību.


Citiem vārdiem sakot, diferenciālis ir atbildīgs par riteņiem piegādātās jaudas modulēšanu.


Svara pārnešana ir process, kad svars mainās no transportlīdzekļa priekšpuses uz aizmuguri un otrādi. Svars pārvietojas pretējā transportlīdzekļa kustības virzienā. Citiem vārdiem sakot, paātrinājuma laikā svars nobīdās uz aizmuguri un bremzēšanas laikā - uz priekšu, saspiežot balstiekārtu un palielinot saķeri.


Aizmugures piedziņa

Transportlīdzekļus ar aizmugurējo riteņu piedziņu dzen aizmugurējie riteņi, jo jauda tiek nosūtīta uz aizmugurējās ass diferenciāli. Savukārt priekšējie riteņi tiek izmantoti stūrēšanai. Šo sastāvdaļu izkārtojums rada samērā līdzsvarotu svaru starp visiem četriem riteņiem. Tas ļauj transportlīdzeklim ne tikai darboties ar lielāku jaudu, bet arī braukt ar paaugstinātu precizitāti.

Kā papildu ieguvums ir to salīdzinoši vienkāršā konstruēšana, kas nozīmē arī pieņemamu cenu. Šī ir tipiska sistēma lielai daļai kravas automašīnu, kā arī vieglajiem auto ar lielāku veiktspēju.


Priekšējo riteņu piedziņa

Transportlīdzekļus ar priekšējo riteņu piedziņu velk ar priekšējiem riteņiem. Piedziņas detaļas, piemēram, motors un transmisija, ir savienotas ar diferenciāli kā vienu vienību priekšpusē, virzot lielāko svara daļu uz priekšu.

Tā kā 65 procenti svara ir novietoti priekšā, šī sistēma ir lieliska vilces ziņā, taču tā var izraisīt priekšējo riteņu, kas dara lielāko daļu darba, nodilumu. Tomēr šis faktors padara auto vieglāk vadāmu arī sliktos laika apstākļos.

Šāda tipa piedziņa ir viens no populārākajiem risinājumiem, jo ir salīdzinoši vienkārša un neparedz lielas ražošanas izmaksas.


Četru riteņu piedziņa

Transportlīdzeklim ar četru riteņu piedziņu ir spēja izmantot divus vai visus četrus riteņus, lai nodrošinātu kustību uz priekšu. Šī ierīce ļauj autovadītājiem efektīvāk braukt dažādos ceļa apstākļos, tāpēc 4x4 sistēma (kā to dažreiz sauc) bieži tiek izmantota kravas automašīnās, sporta auto un apvidus auto modeļos.

Bloķēšana četru riteņu piedziņas režīmā uz zemas vilces virsmām var negatīvi ietekmēt riteņus un piedziņas komponentus, tāpēc to vislabāk ir izmantot atbilstošiem apstākļiem, piemēram, dubļiem vai sniegam. Par laimi, autoražotāji ir izstrādājuši tehnoloģiju, kas automātiski uzrauga un pārslēdzas starp divu un četru riteņu piedziņu.


Visu riteņu piedziņa

Visbeidzot, transportlīdzeklis ar visu riteņu piedziņu piedāvā vislabāko kopējo vilkmi, jo kā impulsu tas izmanto visus četrus savus riteņus. Tās konfigurācijai ir daudz līdzību ar četru riteņu piedziņas sistēmu, bet pārnesumkārbas aizvieto ar ierobežotu slīdēšanas diferenciāli, kas kontrolē gan priekšējo, gan aizmugurējo asi.

Šī elastība ir automātiska, atbrīvojot vadītāju no nepieciešamības noteikt labāko braukšanas režīmu, un tas lielākoties ir iemesls, kāpēc šī sistēma ir populāra vidusmēra autovadītājam, kurš dzīvo teritorijās ar ievērojamām sezonālām izmaiņām.



Domājot par jauna auto iegādi, izvērtē savas vajadzības, lai izvēlētos piemērotāko risinājumu. Neaizmirsti arī par drošību - te noderīga būs ne tikai OCTA, bet arī KASKO apdrošināšana. Būtisks faktors, kas ietekmē apdrošināšanas izvēli, ir tās cena. Saprotot, kā veidojas KASKO cena, būs vienkāršāk atrast savām vajadzībām piemērotāko risinājumu.


Ja tik un tā neesi drošs, kāda piedziņa Tev būs piemērotākā, prasi padomu speciālistam un nekautrējies veikt testa braucienus. To darot Tev būs labāka izpratne par katru konfigurāciju un to, kā tā ietekmē Tavu braukšanas pieredzi. 

Reklāmraksti