Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Sīkdatne uzkrāj datus par vietnes apmeklējumu. Dati ir anonīmi un palīdz piedāvāt Jums piemērotu saturu un reklāmas. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Savu piekrišanu Jūs jebkurā laikā varat atsaukt, nodzēšot saglabātās sīkdatnes.

Sapratu

Melnais atklāj arī mūsu melnumus

Dažkārt mūs pārsteidz kāds notikums vai  darbība, par kuru gribas iesaukties: “Ak, zemīt, atveries!” Atvaļinājuma laikā man šāda sauciena vērta  šķita epopeja par Rūjienā ražoto  saldējumu “Melnītis” jeb “Blacky”. Tiesa gan, tikai uz neilgu laiku. Pirmā asociācija,  lasot ziņu, ka partijas  “Attīstībai Par!” biedre Aija Ingrīda Abene publiski paudusi  sašutumu par tā nosaukumu, kas, viņasprāt, esot  rasistisks, bija —  kāda tumsonība! Vai tad tagad atgriežas laiki, kad jāņogas bija jāsauc par pelsenēm? Internets bija pārpludināts ar nosodošiem uzbrukumiem autorei, kuriem  pirmajā momentā arī es piekritu. “Ko tad tagad darīt? Vai man savu kaķīti Melnīti pārsaukt citā vārdā, vai tad es tagad nevaru teikt, ka mana kleita ir melnā krāsā?” interneta vietnē pauda savu neizpratni  kāda lasītāja. Taču starp “akmeņu metējiem” autores virzienā  pavīdēja arī kāds komentārs, kurš patiesībā lika paskatīties uz Aijas Ingrīdas Abenes ierosinājumu pavisam no citas puses:  runa jau nebija par vārdu “Melnītis”,  bet gan “Blacky”. Jebkuram produktam, nokļūstot ārējā tirgū, tomēr jāpadomā, vai tas neaizskar  kādas etniskas  grupas intereses. Angliski runājošajās valstīs šo vārdu  izmanto, lai nievājoši vai pat naidpilni vērstos pret melnādainajiem. Par šo paskaidrojumu  nosodījumu izpelnījās arī šā viedokļa paudējs, tāpēc drīz vien viņa komentārs  pazuda. 

 
Man ļoti adekvāts šķita Latvijā dzīvojošā nikaragvieša Martina Zemīša viedoklis —  kādā intervijā viņš pauda, ka kontekstā ar notikumiem ASV saldējuma nosaukums skanot mazliet kutelīgi. Viņaprāt, riskanti tādu saldējumu būtu vest arī uz Franciju, kur ir  liels skaits melnādaino.  Īstenībā jau visu izšķirot konteksts —  ja viņš ieraudzītu veikalā  šo saldējumu, viņam pat prātā neienāktu, ka tas var kādu aizskart. 

Patiesībā šis “Melnīša” skandāls pirmām kārtām atspoguļoja to, kā daļa cilvēku spēj reaģēt uz kāda viedokli, kas nesaskan ar viņu.  Un galvenais — naids bija vērsts pret cilvēku, nevis pausts viedoklis par lietu. Nezinot pilno kontekstu, bļaujam par savu vienvienīgo taisnību. Pirms izsaki  viedokli —  uzzini vairāk! Šādam vajadzētu būt sauklim, pirms ķerties pie viedokļa paušanas. Realitātes ignorēšana patiesībā ir kritiskās domāšanas trūkums.  

Kas attiecas uz sacelto ažiotāžu saldējuma nosaukuma dēļ,  uzņēmums guvis labumu — palielinājusies veikalu apmeklētāju interese par  “Melnīti”.

Viedokļi/Komentāri